تناسب درس و استراحت 

از مهم‌ترین سؤالاتی که کنکوری‌ ها با آن مواجه می‌شوند این است که چه کنیم که در سال کنکور کمتر خسته شویم؟ استراحت‌های بین دروس و مطالعه باید چه اندازه باشد تا هم رفع خستگی شود و هم باعث نشود از حس و حال درس خواندن دور شویم؟ با چه روشی انرژی و انگیزه روزهای اول را تا آخر مسیر حفظ کنیم؟

در مقاله زیر سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

مطالعه بدون استراحت باعث خسته شدن مغز، عدم تمرکز و کاهش کیفیت مطالعه می شود. سعی کنید به ازای۱۲٠-۹۰ دقیقه مطالعه،٢٠-١۵ دقیقه استراحت کنید تا مطالعه تان بازدهی بیشتری داشته باشد.

▪️اگر درسی که می خوانید جز مباحث مورد علاقه شماست و کاملا مفاهیم آن را یاد می گیرید مطالعه را تا ٩٠ دقیقه ادامه دهید ولی اگر مبحثی است که یادگیری مفاهیم آن سخت تر است و زودتر ذهنتان خسته می شود به ازای هر ۴۵-٣٠ دقیقه مطالعه، ٨-۵ دقیقه استراحت کنید و دوباره شروع به مطالعه کنید.

▪️از گوشی، تلویزیون و…استفاده نکنید چون علاوه بر اینکه وقت زیادی از شما می گیرد مغزتان را خسته کرده و عملا با ذهنی خسته تر شروع به مطالعه می کنید پس در این زمان فقط استراحت کنید.

▪️اگر از آن دسته از افرادی هستید که به قصد استراحت ١۵دقیقه ای از اتاق خارج می شوید و بعد از ۶٠-۴۵دقیقه به اتاق مطالعه برمیگردید سعی کنید برای استراحت از اتاق خارج نشوید و همانجا استراحت کنید.

▪️با حرکات ورزشی سبک و کششی می توانید خستگی ناشی از نشستن را کم کنید .

▪️سعی کنید کارهای ضروری خود را در این زمان انجام دهید: خوردن میان وعده، مرتب کردن میز مطالعه، دوش گرفتن و…

ممنوع بودن مطالعه پی‌درپی و بی‌وقفه در هنگام مطالعه

مطالعه بی‌وقفه و بدون استراحت تصویر بدی از درس خواندن برای ما ایجاد می‌کند و درس خواندن را به یک کار طاقت‌ فرسا و خسته‌کننده تبدیل می‌کند که این باعث مطالعه نوسانی کنکور و عدم تمایل برای ادامه روند مطالعه می‌شود. از آن طرف، استراحت طولانی مدت باعث کاهش تمایل ذهن ما به بازگشت و ادامه روند درس خواندن می‌شود پس استراحت باید به میزان کافی، نه کم و نه زیاد باشد تا مؤثر واقع شود.

مرور نقاط مثبت عملکرد روزانه در استراحت‌ها برای افزایش میل و انگیزه

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای ایجاد انگیزه این است که فرد مدام به خودش عملکرد خوبش را یادآوری کند و از خودش بابت مطالعه خوبش تشکر کند به عبارت دیگر تحلیل عملکرد درسی به شما در تشخیص روز های خوب و بد بیشتر کمک خواهد کرد.

الگوهای استراحت و مطالعه

در استراحت بین دروس ما چند نوع الگو داریم:

۱) افرادی که سریع خسته می‌شوند می‌توانند بعد از هر ۳۰ دقیقه مطالعه، به‌اندازه ۵ دقیقه استراحت کنند.

۲) الگوی ۶۰ به ۱۰ : یعنی به ازای هر ۶۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت می‌کنیم.

۳) الگوی ۱۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه: یعنی به ازای هر ۲ ساعت مطالعه، یک ربع را به استراحت اختصاص می‌دهیم.

نکته : استراحت‌های کوتاه بهتر است در همان مکان مطالعه باشد تا بازگشت به درس راحت‌تر باشد به عنوان مثال قدم زدن، چند نفس عمیق کشیدن، خوردن میوه و…

۴) بعد از ۴-۳ ساعت مطالعه، نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه را به‌جز استراحت‌های عادی می‌توانیم به ناهار و نماز اختصاص دهیم.

۵) بعد از ۵_۴ ساعت مطالعه بعد از ناهار می‌توانیم ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت را به خوردن عصرانه، حمام رفتن، دیدن فیلم، رفتن به اینترنت یا هر کار دلخواه دیگری اختصاص دهیم.

۶) بعد از ۴_۳ ساعت بعدی هم می‌توانیم ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت را به رفتن برای شام اختصاص دهیم.

با این الگوهایی که ذکر شد چیزی حدود ۱۰ ساعت مطالعه مفید خواهیم داشت که اگر در استراحت‌ها صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم ساعت مطالعه‌مان را تا ۱۲ ساعت هم ارتقا دهیم که تمامی موارد در مقاله روش افزایش ساعت مطالعه کنکور بررسی شده است.

علاوه براین می‌تواند با مرور برنامه‌های پیش رو به خودش این بازخورد را بدهد که اگر برنامه به‌طور کامل و عالی اجرا شد به خودش پاداش می‌دهد به عنوان مثال: فیلم مورد علاقه‌اش را تماشا خواهد کرد. بیرون خواهد رفت و …. در واقع همواره نظام پاداش و جزا باعث عمل‌گرا شدن می‌شود.