الان در دوران جمع بندی هستیم بچه ها این استرس را دارند که یک سری مطالب را نخواهنده اند و یک سری مطالب را خوانده اند و فکر می کنند اگر یک دور دیگر بخوانند خوب است ولی فرصت ندارند.

بهتر است که مطالبی را که قبلاً خوانده ایم و در ذهنمان مانده را تثبیت کنیم و مطمئن باشیم که به سوالات آن مباحث می توانیم پاسخ دهیم تا این که برویم سراغ مطالبی که مشکل داریم ولی باید متوجه باشیم که آیا اگر مطالب جدید را خوانیدم مطالب قبلی در ذهنمان می ماند پس بهتر است که ما به تثبیت مطالبی که بلد هستیم بپردازیم.

راهکار های رهایی از استرس ماه های پایانی

۱) هر شروعی پایانی دارد. همان طور که یک روز زمان شروع مطالعه برای کنکور بود یک روز هم باید آن را تمام کنیم و سر جلسه کنکور حاضر شویم.

۲) هر ساله کنکور شباهت بسیاری با کنکورهای سال های قبل و آزمون های آزمایشی دارد.

۳) در زمان استرس به موفقیت های سابق ( تراز، درصد و ساعت مطالعه بالا ) خود، برای گرفتن حسو حال خوب نگاه کن نوسان تراز ، درصد و شرایط در ماه های آخر کنکور امری طبیعی است.

۴) به مدت چند روز از رکوردهای قبلی خودت بیشتر درس بخوان تا افکار منفی مجال و فرصت ورود به ذهنت را نداشته باشند.

۵) با حامی خودت (خانواده – مشاور – معلم – دوست خوب ) برای گرفتن حس و حال خوب صحبت کن یا از مطالب انگیزشی کنکور استفاده کن.

۶) همواره در نظر داشته باش که با دادن کنکور قرار است پاداش لیاقت، انضباط شخصی، اراده و عزت نفس خودت را بگیری و در آینده از این تلاشت برای ادامه مسیر زندگی ات انگیزه بگیری.

ترس از عدم رسیدن و وصول شدن چیزی. می تواند ترس از قبول نشدن باشد ترس از طرد شدن، ترس از دست دادن موقعیت  خود و … .البته باید گفت که وجود حدی از استرس لازم است یعنی شما باید ترس و نگرانی بابت قبول نشدن در امتحانات نهایی یا در کنکور را داشته باشید تا محرکی شود برای به حرکت در آوردن شما. پس وجود کمی از استرس و اضطراب لازم و ضروری است ولی نباید اجازه داد که استرس فراگیر شود. قبل از هر چیزی سعی کنید استرس خود را بشناسید که آیا استرس و اضطراب شما در حد متوسط و معمولی می باشد  که  گاهی اوقات  بروز نمایی می کند یا اینکه همیشه همراه شما است  و روند مطالعه را با مشکل همراه کرده  است. اگر استرس شما در حد بالایی باشد که کلافه‌گی شما را در پی داشته باشد  اکیدا توصیه می شود به نزد مشاوری مجرب بروید.