نکاتـی پیرامـون شیـوه برنامـه‌ریـزی پ‍ـس از عیـد

نکته مهم اینجاست که نیمسال دوم تفاوت‌های بسیاری با نیمسال اول دارد،یکی از تفاوت‌های اساسی آن است که جدیت مطالعه در دانش آموزان و یا کلا کنکوری ها افزایش می یابد و جای هیچ گونه کم کاری و بهانه نیست و باید با تمام تلاش پیش بروید.

در این شکی نیست که اگر کسی بخواهد نیمسال دوم را از دست بدهد کنکور خود را از دست خواهد داد. اگر هم تا به‌ حال خوب و یا آنطور که انتظار داشتید مطالعه نکرده اید از حالا جدی باشید.و زمان رو جدی در نظر بگیرید .

کاهش انگیزه پس از دوران عید

این کاهش انگیزه در بسیاری از داوطلبان یا دانش آموزانی که به صورت نوسانی مطالعه داشته‌ اند و یا اینکه از زمان و ثانیه‌ های خودشون در دوران قبل از عید و عید استفاده نکرده‌ اند به صورت چشمگیر دیده می‌شود.

اما نکته قابل توجه این است که انگیزه زمانی به دست می‌آید که شما در برنامه‌ریزی خودتون تلاش و استمرار داشته باشید.پس تنها تکیه دادن به انگیزه باعث موفقیت شما نمی‌شود.

 در نیمسال دوم میزان استرس دانش آموزان افزایش می یابد چون به عید و کنکور نزدیک می‌شویم و این دغدغه که درس‌ها به موقع جمع بندی شوند وجود دارد ( کلیشه بستن همه درس‌ها تا عید را از ذهن خود خارج کنید هرچند اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است اما پیشروی می‌تواند تا بعد از عید هم ادامه داشته باشد به شرط آنکه مرورها خوب رعایت شوند البته این نباید باعث بشود که از حالا تا عید را رها کنید.)

این استرس را باید مهار کنید و بداندیشی را کنار بگذارید و مرتب به خود حس مثبت تلقین کنید (پیشرفت های هرچند کوچک خود را ببینید و صرفا نقاط ضعفتان را در ذهن پررنگ نکنید.)

  نیمسال اول و دوم از نظر استراتژی برنامه ریزی و برنامه سازی متفاوت است. دست کم ۵۰٪ نیمسال دوم مربوط به مرور و تست‌های پوششی و آزمون‌های زیاد و …‌است.میزان تسلط شما در نیمسال دوم رفته رفته افزایش پیدا می کند و هرچه بیشتر آزمون می زنید ، مهارت بیشتری پیدا می کنید.

خودتان را از حواشی دور کنید‌ و کسانی که دنبال حاشیه باشند بازنده کنکور خواهند بود.اصل حرف این است که تمام تمرکزتان را روی مطالعه بگذاریدتا از نتیجه ای که می‌گیرید راضی باشید و پشیمانی نداشته باشید.

دقت کنید که بعد از عید، نتایج به شکل مثبت و منفی می‌تواند تغییر زیادی داشته باشد.

مهم این است در ابتدا بتوانید بر استرسی که دچار می شوید فائق بیایید و آن را کنترل کنید. سپس توجه داشته باشید شیوه برنامه‌سازی پس از عید بسیار مهم و حساس است و برنامه‌ریزی شما باید با قبل از عید متفاوت باشد.

 داشـتـن بـرنـامـه‌ریـزی پس از دوران عید

در ابتدا باید بدانید درصد بالایی از دانش آموزان مباحث نخوانده دارند و بعد از عید همچنان امکان پیشروی وجود دارد. یعنی می‌توانید در این بازه زمانی جمع‌بندی، رفع اشکال و دُردی کِشی، کار کردن آزمون و پیشروی را داشته باشید. سپس مباحث را به چند دسته مسلط، نیمه مسلط و یا مباحث فراموش‌ شده تقسیم کنید و بر مبنای هر کدام از این‌ها یک برنامه خاص داشته باشید. 

مـبـاحـث فـرامـوش شـده

اگر این مباحث، سخت و پیچیده نیستند و امکان کار کردن سریع آن‌ها وجود دارد می‌توانید در برنامه رفع اشکال بگذارید. و با رفع اشکال و زدن تست آموزشی بیشتر به تسلط برسید.

مـبـاحـث نـیـم‍ـه مـسـلـط

اگر بخش‌های خاصی از فصل را ضعف دارید صرفاً همان قسمت‌ها را در برنامه بگذارید و نیازی به رفع اشکال کل فصل نیست. اما اگر کل فصل، احتیاج به تست‌زنی بیشتر دارد باید تست بیشتری کار کنید. 

مـبـاحـث مـسـلـط

در آخر برای نتیجه گرفتن از فصولی که به آن‌ها مسلط هستید کار کردن تست‌های زمان‌دار تک فصل توصیه می‌شود.